Samenwerking onderwijs en kinderopvang
Op de achterbank, op weg naar de Hel van Twente, raak ik in gesprek met een oud-schoolleider. Hij is ruim een jaar geleden gestopt als directeur van een kindcentrum, een paar jaar voor zijn pensioen. ‘Ik raakte steeds meer gefrustreerd’, zo vertelt hij. ‘We hadden het vaak over financiering, wettelijke eisen en alles dat ons tegen houdt in de samenwerking tussen onderwijs en kinderopvang. Het lijkt alsof het verschil in werktijden en CAO het echte probleem is, maar dat is het niet. Medewerkers in het onderwijs en medewerkers in de kinderopvang gaan op een andere manier om met de verschillen die er zijn! We gedragen ons anders, maar daar kon niet over worden gepraat, dat werd afgehouden!’
Ik hoor het vaker: ‘als ze nou eens in Den Haag…. etc.’. En uiteraard zou een aantal dingen beter en vooral makkelijker geregeld kunnen worden in de samenwerking tussen onderwijs en opvang. Dat spaart kopzorg, dus tijd en geld en is ook nodig.
Het onderwijs en de kinderopvang zijn branches met een eigen historie en context. Medewerkers in organisaties stemmen hun gedrag af op deze externe invloeden. Onderwijs is een grondrecht en als semi-overheidsorganisatie ga je niet zomaar kopje onder. Medewerkers in de kinderopvang hebben tijdens de economische crisis ervaren dat minder vraag naar kinderopvang kan leiden tot ontslag. Het lijkt gek, maar het is dus niet zo gek dat medewerkers zich anders gedragen in onderwijs en kinderopvang. Nog los van verschillende organisatieculturen.
(Voor)oordelen zitten ons vaak in de weg. Wanneer we verschillen in gedrag accepteren, afpellen en doorgronden komt er ruimte voor nieuw gedrag. We hebben het andere geluid net nódig om samen nieuwe antwoorden te bedenken. Waar doen we het voor? Wat verwachten we van elkaar? Hoe doen we het samen? En hoe gaan we samen creatief om met alles wat ons zou kunnen tegenhouden, zoals werktijden? Bestuurders die in dialoog zijn, alle stemmen horen en rijke besluiten nemen, ontwikkelen een fundament voor samenwerking in een kindcentrum. Een solide basis voor een nieuwe cultuur die aansluit bij wat in dat kindcentrum nodig is.
#onderstroom #cultuur #organisatieontwikkeling #IKC #verandermanagement #samenwerking #verandering #leiderschap #onderwijs #kinderopvang #integrale kindcentra